Algemene tandheelkunde is het planmatig verhelpen van algemene klachten en het bieden van periodieke gebitscontroles en gebitssaneringen met als doel: een duurzaam en fraai resultaat. Hieronder verstaan we: preventieve tandheelkunde, restauratieve tandheelkunde, pijnbehandeling, kroon- en brugwerk en het aanmeten en maken van protheses.

Gebitscontrole

Brummelhuis_Pand_09

Door preventief periodieke gebitscontroles uit te voeren, zorgen wij er voor dat uw gebit in een uitstekende staat wordt gehouden.

Tijdens de (half)jaarlijkse controle beoordelen we uw gebit op de volgende punten:

• Cariës (tandbederf/gaatjes)
  • Ontstekingen aan de tandwortel
  • Tandvleesproblemen
  • Tandsteen/ mondhygiëne
  • Esthetiek en functionaliteit van het gebit

Soms kan het zijn dat zich verborgen problemen voordoen in uw gebit, waar u geen weet van heeft. Tijdens de (half)jaarlijkse controle worden aanwezige problemen inzichtelijk gemaakt, zodat het niet resulteert in onnodige uitgebreide behandelingen.

Kronen en Bruggen

Cerec-scansysteem

Als er teveel tandweefsel verloren is gegaan en er is onvoldoende houvast voor een vulling, kunnen we deze vaak nog opbouwen met een kroon.

Een kroon is een beschermkap van porselein en/of metaal, dat over een geslepen tand of kies wordt vastgelijmd. Door het gebruik van keramische materialen krijgt de tand of kies zijn oorspronkelijke vorm en kleur weer terug. Met behulp van het Cerec-scansysteem kunnen we in onze eigen praktijk kronen slijpen uit porselein. Met dit systeem hoeft u niet te happen en kan de kroon dezelfde dag nog worden vastgezet in de mond en dat is een groot voordeel!

Door middel van een brug kunnen we één of meerdere tanden en kiezen vervangen.

Een brug wordt verankerd aan één of twee aangrenzende natuurlijke tanden. De brug omspant dus de lege ruimte waar de tand of kies ontbreekt. Door het gebruik van keramische materialen is het mogelijk om het gebit weer een natuurlijke en levendige uitstraling te geven.

Een brug kan nodig zijn om:

• beter te kunnen kauwen
  • uw uiterlijk te verbeteren
  • te voorkomen dat andere tanden en kiezen scheef gaan staan en/of gaan uitgroeien.

Tandartspraktijk Brummelhuis adviseert u graag over de mogelijkheden voor uw gebit. Mail ons!

Tandvleesproblemen

Meer informatie staat in de folder over poetsen. Deze kunt u lezen op de website van:

Ivoren Kruis

Gezond tandvlees is sterk, soepel en lichtroze van kleur. Tandvlees waaraan niets mankeert zal niet snel bloeden en is vrij van pijn.

Gezond tandvlees sluit bovendien naadloos aan op iedere tand, zit zo strak als een elastiek om je gebit en gaat onzichtbaar over in de slijmvliezen van je mond. Als de gezondheid of gesteldheid van je tandvlees tekortschiet, ontstaan tandvleesklachten en tandvleesproblemen.

De bekendste symptomen van tandvleesproblemen zijn:

• Tandpijn en kiespijn
  • Tandvlees is gevoelig, rood en pijnlijk
  • Zwelling, terugtrekking en bloeding van tandvlees
  • Gezwollen lymfeklieren in de hals
  • Opgezwollen kaak & gezicht

Mondgezondheid

Om tandvleesproblemen te voorkomen is optimale mondhygiëne noodzakelijk.

Mochten er diepliggende problemen ontstaan met betrekking tot het tandvlees en/of het onderliggende bot, dan kan het nodig zijn om een afspraak in te plannen bij onze mondhygiëniste voor nader onderzoek en een uitgebreide gebitsreiniging. Zo blijven we samen werken aan mooie, gezonde tanden!

App GezondeMond

Kunt u de adviezen van de tandarts of mondhygiëniste niet allemaal onthouden? Download dan nu de gratis app GezondeMond. Hier leest u allerlei tips die u helpen bij een goede mondverzorging. De app is beschikbaar voor Android en Iphone.

Download de App